04/02/2012, 11:40
SEVGİCE - GÜLCE YENİ EDEBİ KALIP ÖNERİSİ
ÖNEREN: Coşkun Mutlu
ÖRNEK ALINAN KALIP TERZA RİMA
Terza Rima üçer mısralık bentlerle yazılmış bir nazım şeklidir. Örüşük uyak olarak da bilinir. Bent sayısı belirsizdir. Tek bir mısra ile sona erer. Kafiye şeması şöyledir: Aba bcb cdc ded e.
İlk olarak İtalyan edebiyatında görüldü. Dante İlahi Komedya’sını bu nazım şekliyle yazdı.
Edebiyatımızda terza rima’yı Tevfik Fikret, Şehrâyîn adlı tek şiirinde denemiştir. 1908’den sonra pek kullanılmamıştır. Bu biçimde yazılmış kısa şiirlerin son mısrasının kuvvetli olmasına dikkat edilir.
1. İtalyan edebiyatı’na mahsus bir nazım şeklidir.
2. Üçer mısralık üç bent ve sonda yer alan tek mısradan oluşur. Yani Üç dizeli bentlerden oluşur, son bent tek dizeden meydana gelir.
3. Kafiye düzeni, örüşük kafiyedir; aba, bcb, cdc, d şeklindedir.
4. Dante’nin İlahi Komedyası terza-rima örneğidir.
5. Edebiyatımızda terza-rimayı ilk önce Servet-i Fünûncular kullanmıştır.
6. Servet-ı Fünun şairleri tarafından batıdan alınarak edebiyatımıza kazandırılmış nazım biçimidir. 7. Uyak düzeni aba/bcb/ccc/ded/e şeklindedir .
Not: Terza-rimaya uyak düzeni nedeniyle örüşük uyak da denilir.
Coşkun MUTLU
Gülce yeni edebi akım önerisi
SEVGİCE
Şiir dörtlüklerden oluşur.
Servet-i Fünun şiirinde görülen Terzarima denilen nazım kalıbının dörtlüklerle yazılmış şeklidir.
Her dörtlükte birinci, ikinci, dördüncü dizeler kendi içinde uyaklıdır. Üçüncü dize ise bir sonraki dörtlüğün birinci, ikinci, dördüncü dizesi ile uyaklıdır. Şiir tek dize ile biter. Bu dizede son dörtlüğün üçüncü dizesi ile uyaklı olmalıdır.
Dörtlük sınırı yoktur. Ama 5-7 arası dörtlükle olursa daha güzel olur.
Şiir 8,11,15,16 heceli olarak yazılabilir. Tercih şairin kendisine aittir.
Sevgice’nin terzarima’dan ayrılışı terza rima 3 dize ile yazılırken Sevgice 4 dizelidir,
Kafiye örgüsü aşağıdaki gibidir;
a
a
b
a
b
b
c
b
c
c
d
c
d
d
e
d
e
e
f
e
f
SÖZÜME MİL ÇEKTİLER
Hançer gibi saplandı bağrıma sensizliğim,
Gönül hücrelerimde çoğaldı ıssızlığım.
Söyle düşüme çöken bu kaçıncı kasvettir.
Dilim lâl oldu ey can mâtemdir sessizliğim!
Yarınsız sabahlarda çektiğim esarettir,
İklimsiz rüyalarda gördüklerim hasrettir.
Saymadım ki bu gece ömrü kaç kez tükettim,
Umutsuz günlerimde beklediğim nusrettir.
Yalnızlığın çölünde yârim eriyip bittim,
Tin kapısı kilitli belki bunu hak ettim.
Sevdamızı kaplayan kap kara dumanlarda,
Sözüme mil çektiler aşkım için direttim.
Ey sevdiğim kayboldum bilinmez ummanlarda!
Yüreğimize çöken zifir rengi dumanlarda,
Kanayan kelimeler merhem oldu yarama,
Kalemimi kırdığım karanlık zamanlarda!
Kimselere anlatma söylediğim sır ama
Ah bir ağrı saplandı işte bak tam şurama!
Aşığın acısına tabip çare bulamaz.
Çıkmaz sokaklardayım sakın beni arama.
Dünyada saltanatın asla baki kalamaz,
Solan sevda gülünü yâr kimseler sulamaz,
Söyle bunun vebali sende midir bende mi?
Kuruyan aşk sarnıcı istesen de dolamaz.
Söyle bunun vebali sende mi gidende mi?
Coşkun MUTLU
ÖNEREN: Coşkun Mutlu
ÖRNEK ALINAN KALIP TERZA RİMA
Terza Rima üçer mısralık bentlerle yazılmış bir nazım şeklidir. Örüşük uyak olarak da bilinir. Bent sayısı belirsizdir. Tek bir mısra ile sona erer. Kafiye şeması şöyledir: Aba bcb cdc ded e.
İlk olarak İtalyan edebiyatında görüldü. Dante İlahi Komedya’sını bu nazım şekliyle yazdı.
Edebiyatımızda terza rima’yı Tevfik Fikret, Şehrâyîn adlı tek şiirinde denemiştir. 1908’den sonra pek kullanılmamıştır. Bu biçimde yazılmış kısa şiirlerin son mısrasının kuvvetli olmasına dikkat edilir.
1. İtalyan edebiyatı’na mahsus bir nazım şeklidir.
2. Üçer mısralık üç bent ve sonda yer alan tek mısradan oluşur. Yani Üç dizeli bentlerden oluşur, son bent tek dizeden meydana gelir.
3. Kafiye düzeni, örüşük kafiyedir; aba, bcb, cdc, d şeklindedir.
4. Dante’nin İlahi Komedyası terza-rima örneğidir.
5. Edebiyatımızda terza-rimayı ilk önce Servet-i Fünûncular kullanmıştır.
6. Servet-ı Fünun şairleri tarafından batıdan alınarak edebiyatımıza kazandırılmış nazım biçimidir. 7. Uyak düzeni aba/bcb/ccc/ded/e şeklindedir .
Not: Terza-rimaya uyak düzeni nedeniyle örüşük uyak da denilir.
Coşkun MUTLU
Gülce yeni edebi akım önerisi
SEVGİCE
Şiir dörtlüklerden oluşur.
Servet-i Fünun şiirinde görülen Terzarima denilen nazım kalıbının dörtlüklerle yazılmış şeklidir.
Her dörtlükte birinci, ikinci, dördüncü dizeler kendi içinde uyaklıdır. Üçüncü dize ise bir sonraki dörtlüğün birinci, ikinci, dördüncü dizesi ile uyaklıdır. Şiir tek dize ile biter. Bu dizede son dörtlüğün üçüncü dizesi ile uyaklı olmalıdır.
Dörtlük sınırı yoktur. Ama 5-7 arası dörtlükle olursa daha güzel olur.
Şiir 8,11,15,16 heceli olarak yazılabilir. Tercih şairin kendisine aittir.
Sevgice’nin terzarima’dan ayrılışı terza rima 3 dize ile yazılırken Sevgice 4 dizelidir,
Kafiye örgüsü aşağıdaki gibidir;
a
a
b
a
b
b
c
b
c
c
d
c
d
d
e
d
e
e
f
e
f
SÖZÜME MİL ÇEKTİLER
Hançer gibi saplandı bağrıma sensizliğim,
Gönül hücrelerimde çoğaldı ıssızlığım.
Söyle düşüme çöken bu kaçıncı kasvettir.
Dilim lâl oldu ey can mâtemdir sessizliğim!
Yarınsız sabahlarda çektiğim esarettir,
İklimsiz rüyalarda gördüklerim hasrettir.
Saymadım ki bu gece ömrü kaç kez tükettim,
Umutsuz günlerimde beklediğim nusrettir.
Yalnızlığın çölünde yârim eriyip bittim,
Tin kapısı kilitli belki bunu hak ettim.
Sevdamızı kaplayan kap kara dumanlarda,
Sözüme mil çektiler aşkım için direttim.
Ey sevdiğim kayboldum bilinmez ummanlarda!
Yüreğimize çöken zifir rengi dumanlarda,
Kanayan kelimeler merhem oldu yarama,
Kalemimi kırdığım karanlık zamanlarda!
Kimselere anlatma söylediğim sır ama
Ah bir ağrı saplandı işte bak tam şurama!
Aşığın acısına tabip çare bulamaz.
Çıkmaz sokaklardayım sakın beni arama.
Dünyada saltanatın asla baki kalamaz,
Solan sevda gülünü yâr kimseler sulamaz,
Söyle bunun vebali sende midir bende mi?
Kuruyan aşk sarnıcı istesen de dolamaz.
Söyle bunun vebali sende mi gidende mi?
Coşkun MUTLU