SiteAna Sayfa
Güllük Dergisi
Şairlerimiz
Arama
Üyeler
Video
Yardım
Giriş Yap
Kayıt Ol
Oturum Aç
Kullanıcı Adı:
Şifre:
Şifremi Hatırlat
Beni Hatırla
Your browser does not support the audio element.
Akdeniz Radyo istek
Tıklayın-Okuyun/Güllük Dergisi
Web'de Ara
Sitede Ara
0 Oy - 0 Yüzde
1
2
3
4
5
Konu Modu
Söz Açarı/ Atışma Şiir Kitabı İçin Yrd. Doç. Dr. İbrahim Erşahin Ne Dedi?
Mehmet Gözükara
Yetkili Şair
Üyelik tarihi:
Nov 2014
Mesaj Sayısı:
22
Konu Sayısı:
18
#1
14/02/2015, 09:55
(Bu mesajı son düzenleyen: 14/02/2015, 15:40
Mehmet Gözükara
.)
TAKDİM
Millet olarak köklü bir kültür ve sanata sahibiz. Bunun temel uygulama alanlarından biri de şiir olmuş.
Şiirde eski kam, bahşı ve ozanlardan intikal edip sonraki (İslami) dönemde “âşık şiiri” adıyla anıla gelen bir gelenek var. Bu geleneğin varlığında ise “saz-müzik” çok önemli bir yer tutuyor. Âşıklar eserlerini sazla/müzikle oluşturup icra etmişler. Çokça da bu ikisi birlikte gerçekleşmiş.
Âşıkların ortaya çıkardıkları ürünler de çeşitlilik arz ediyor. Biçim, içerik, ezgi çeşitlenmesinin ötesinde bir de tekli ve çoklu oluşum durumu var. Tekili oluşum, genelde görüldüğü üzere şairin-aşığın kendi başına eser vermesi, çoklu oluşum ise bir başka kişi ve bazen de kişiler ile karşılıklı söyleşerek eser oluşturmasıdır.
Bu bir Image ortam ve muhatap işidir tabi. Vaktiyle başta âşık kahvesi-semai kahvesi denilen mekânlar olmak üzere birçok yerde ve çeşitli vesilelerle bu tür “söyleşme” ortamları varmış. Ama artık yok. Ne yazık ki bazı sembolik örneklerin bulunması bu gerçeği değiştirmiyor. Yani bir bakıma modern zamanlar gelenekli ortam ve uygulamaların ortadan kalktığı dönemler oluyor.
Yakın geçmişte olduğu gibi kısmen günümüzde de geleneği devam ettirmeğe çalışan kimi âşıkların “atışma”larına şahit oluyoruz. Böylece köklü bir gelenek cılız da olsa görünme imkânı buluyor.
Âşıkların öteden beri uygulaya geldikleri bu sazlı/müzikli “atışma”nın bir de “sözlü” şekli var. Tabi diğerine göre çok daha sınırlı örneklere sahip.
Çoğu yakın geçmişte vücuda gelen söz konusu sınırlı örneklerin önemli bir kısmının ise Kahramanmaraş’ta vücut bulduğunu söyleyebiliriz. Bilhassa da Elbistan-Afşin bölgesinde oluşturulmuş ve oluşturulmakta. Yörede vaktiyle Hayati Vasfi-Ahmet Çıtak gibi büyüklerden başlayarak birçok halk şairi atışa gelmişlerdir. Bu atışmalar da genelde mahalli gazete sayfaları üzerinden gerçekleştirilmiş.
Atışan halk şairleri arasında son dönemde özellikle adını duyduğumuz, “Şairlik suyunu Ceyhan’dan içtim” diyen Mehmet Gözükara da var. Gözükara yalnızca bu atışmalara katılmakla kalmamış aynı zamanda bu şiirleri bir araya getirerek kitaplaştırmıştır da.
Namluya Şiir Sürdüler (2008) ve Kılıştan Keskin
(2012) bu tür eserlerdir.
Bunların yeni bir örneğini de geçtiğimiz günlerde tamamlanan “Söz Açarı”oluşturuyor. Eser Mehmet Gö-zükara ile Tayyib Atmaca’nın söyleşmesinden oluşuyor.
“Konuşalım” başlıklı atışma ile başlayan kitapta ilk söz Gözükara’nın. Onun:
“Gel muhabbet edek âşık
Vardan yoktan konuşalım
Çomça değil kaşık kaşık
Azdan çoktan konuşalım”
diye girdiği söze Atmaca’nın:
“Vardan alan yoktan verir
Açtan, toktan konuşalım
Yel ırgalar, gam devirir
Şelek-yükten konuşalım”
şeklinde verdiği karşılıkla söze giriliyor.
Atışma 41 şiirden oluşuyor. Geleneksel âşık atışmalarından kimi farklılıklar taşısa da esası aynı. Mesela bunlardan biri “ayak” konusunda. Şiirin üzerine kurulduğu kafiye sözleri demek olan ayakların kimi atışmalarda aynı, kimisinde ise farklı olduğunu görüyoruz. Yani aynı ayağı da kullanmışlar, farklı bir ayağı da.
Yapı olarak ise genelde sekizli (semai) ve on birli (koşma) mısralar tercih edilmiş. Çokça dörtlük kullanılsa da kimi zaman beşli, onlu yapılar da görüyoruz.
Şairler normal söyleşmenin yanı sıra gelenekte âşıkların yaptığı gibi çeşitli uygulamalar da gerçekleştirmişler. Dedim-Dedi, Leb (Dudak) Değmez, Muamma, Muhammes, vb.
Mesela Atmaca’nın:
“Muamma bağına çevirme suyu
Yusuf değil isen neyine kuyu
Ölçtün mü, ne kadar dünyanın boyu
Elbistan mı asıl yurdun de hele”
şeklindeki muammasını Gözükara:
“Ak mürekkep denen hayat suyuyum
Yusuf olmasam da Yusuf soyuyum
Oğuz Han’dan gelen Bozok boyuyum
Kahraman Elbistan yurdum, hak bildim”
diyerek çözüyor.
Yine bir lebdeğmez örneğini Gözükara:
“Gözyaşını dillendirsek
Dertlilere dil olurduk
Aslı’yla kol kola girsek
Yanar çoktan kül olurduk”
diye ifade ederken buna karşılık Atmaca:
“Derdin dile çözülseydi
Gözyaşları sel olurdu
Leyla gözden süzülseydi
Kays’a dünya çöl olurdu”
diyor.
“Karakoç” başlıklı bölüm yörenin büyük şairi Abdurrahim Karakoç hakkında. Bu bölüme Gözükara:
“Bin dokuz yüz otuz iki yılında
Elbistan Cela’de açanı söyle
Karac'oğlan Dadaloğlu yolunda
Hecenin cılgasın açanı söyle”
dörtüğüyle başlıyor. Atmaca ise:
“Selam verdi bu dünyaya Cela’dan
Salavan’da çiçek açan Karakoç
Kurtulmadı gitti başı beladan
Hâkimlere dava açan Karakoç”
diyerek karşılık veriyor.
Şiirlerde halk şiirinin temel bir niteliği olan “mahalli dil”in kullanıldığını görüyoruz.
Dikkatimi çeken diğer bir husus da Atmaca’nın bir dörtlüğünde dile getirdiği “mektup”. Şair adeta eski bir âşık gibi:
“Hasreti sinende ateş bilirsin
Yâri gurbet elde koyup gelirsin
İster misin yol gözleyen delirsin
Mektup seni bekler, pul seni bekler”
demektedir.
Diğer taraftan “ ‘Kahriye’ gibi bir örnek olmasa mıydı acaba?” diye düşündüğümü de belirtmeliyim. Ama bunun hemen ardından gelen “Sevenin Nefrete Olmaz Zamanı” bölümü söylemi dengeliyor.
Atışmada rakibe üstün gelme, onu alt etme esastır. Burada her iki atışmacının da birinin diğerine üstün gelmesi diye bir amaç yok. Bu sadece bir söyleme vesilesi.
Ellerine, dillerine, gönüllerine sağlık diyorum.
Yrd. Doç. Dr. İbrahim Erşahin
Alıntı
Tweet
Benzeyen Konular
Konu:
Yazar
Cevaplar:
Gösterim:
Son Mesaj
Karacaoğlan’dan Günümüze Kahramanmaraşlı Şairler Kitabı
Mehmet Gözükara
0
1,356
02/06/2015, 10:41
Son Mesaj
:
Mehmet Gözükara
Karacaoğlan’dan Günümüze Kahramanmaraşlı Şairler Kitabı
Mehmet Gözükara
0
1,156
02/06/2015, 10:23
Son Mesaj
:
Mehmet Gözükara
“Söz Açarı” Ramazan Avcı
Site Yönetimi
0
1,535
23/03/2015, 12:45
Son Mesaj
:
Site Yönetimi
ŞİİR
Mehmet Gözükara
0
1,005
01/12/2014, 20:58
Son Mesaj
:
Mehmet Gözükara
Lütfen seçim yapın:
--------------------
Özel Mesajlar
Kullanıcı paneli
Kimler Çevrim içi
Arama
Ana Sayfa
GÜLCE EDEBİYAT AKIMI
-- GÜLCE ŞİİR TÜRLERİNE GÖRE ŞİİRLER
---- BULUŞMA
---- ÇAPRAZLAMA
---- TRİYOLEMSİ
---- ÜÇGÜL
---- ÜÇGEN
---- DÖNENCE
---- TOKMAK
---- AKROSTİK
---- SONE'M
---- GÜLCE
---- TEKİL
---- YİĞİTCE
---- YUNUSCA
---- BAHÇE
---- SERBEST ZİNCİR
---- ÖZGE
---- GÜLİSTAN
---- YEDİVEREN
---- TUĞRA
-- GÜLCE YAZAN ŞAİRLERİMİZİN GÜLCE ve DİĞER ŞİİRLER
---- (H)
------ Harun YİĞİT
------ Harun YİĞİT
------ Hasan ULUSOY
------ Hasan ULUSOY
------ Hatice ALTAŞ(Asi Çiçek)
------ Hatice ALTAŞ
------ Hacer KOZAN
------ Hatice KATRAN
------ Hatice KATRAN
------ Hikmet ÇİFTÇİ
------ Hülya EKMEKÇİ
------ Hülya EKMEKÇİ
---- (I-İ)
------ İbrahim COŞAR
------ İbrahim COŞAR
------ İbrahim İMER
------ İbrahim İMER
------ İbrahim ETEM EKİNCİ
------ İbrahim ETEM EKİNCİ
------ İhsan ERTEM
------ İhsan ERTEM
------ İsmail KARA(Karozan)
------ İsmail KARA(Karozan)
---- (K)
------ Köksal KIRLIOĞLU
---- (M)
------ Mahir BAŞPINAR
------ Mahir BAŞPINAR
------ Mehmet NACAR
------ Mehmet NACAR
------ Mehmet ALUÇ
------ Mehmet ALUÇ
------ Mehmet ALUÇ
------ Mehmet ÖZDEMİR
------ Mehmet ÖZDEMİR
------ Meltem ARAS
------ Meral ADAK
------ Meral ADAK
------ Melahat TEMUR
------ Mevlüde DEMİR
------ Mevlüde DEMİR
------ Miktad BAL
------ Miktad BAL
------ Mübeccel Zeynep ÜNALAN
------ Mübeccel Zeynep ÜNALAN
------ Muhammed İsa ÖZTÜRK
------ Muhammed İsa ÖZTÜRK
------ Mehmet Ziya DİNÇ
------ Mehmet Ziya DİNÇ
------ Mustafa CEYLAN
------ Mustafa CEYLAN
------ Mustafa CEYLAN
------ MUSTAFA CEYLAN(Editör)
-------- Mustafa CEYLAN
---------- Mustafa CEYLAN(On Punto Yazıları)(Makaleler)
---------- GÜNE BAKIŞ
---------- TAŞ YAĞMURU(Ceylan'ın kaleminden)
---------- Hakkında Yazılanlar
---------- DİĞER ŞİİRLERİ
---------- Hayatı
---------- Sanatı
---------- Hocaları
---------- Çocukluğu
---------- Gençliği
---------- Özlü Sözleri
---------- Önsöz Yazdığı Kitaplar
---------- Siyasete İlgisi
---------- Bestelenen Şiirleri
---------- Fotoğrafları
---------- Mühendisliği
---------- Düzenlediği Etkinlikler
---------- Konferansları
---------- Yer Aldığı Antolojiler
---------- Kitapları
---------- EZAN SUSMAZ Kitabı içindekiler
---------- "YANDI BU GÖNLÜM"-Hacı Bayram Veli Kitabı içindekiler
---------- TAHİR KUTSİ MAKAL Kitabı İçindekiler
---------- SEĞMEN RUHU Kitabı İçindekiler
---------- TOROSLARIN TÜRKÜSÜ Romanı
---------- Armağan-2(AHMET TUFAN ŞENTÜRK İÇİN NE DEDİLER?)Kitabı içindekiler
---------- Armağan-1(ANILAR KORİDORU İÇİNDE SARIVELİLER)Kitabı
---------- YARALI CEYLAN Şiir Kitabı İçindekiler
---------- PAŞA GÖNLÜM Şiir Kitabı İçindekiler
---------- Kırat Geliyor Kitabı İçindekiler
---------- Her Yönüyle YENİMAHALLE Kitabı
---------- Tarihi ve Folkloruyla Elmadağ Kitabı İçindekiler
---------- Köylerimiz Kitabı İçindekiler
---------- Köyümüz Yeşildere Kitabı İçindekiler
---------- Bayramlar Haftalar Günler Kitabı
---------- Ahmet Tufan Şentürk Kitabı
---------- Halil Soyuer Kitabı
---------- Detanlaşan Köylü İsa Kayacan Kitabı
---------- Abdullah Satoğlu Kitabı
---------- Güzide Taranoğlu Kitabı
---------- Gülendenin Beşiği Kitabı
---------- GÜLLÜK ANTOLOJİ (2006)Kitabı
---------- GÜLLÜK ANTOLOJİ(2007)Kitabı
---------- CEYLAN-Tahliller-MAKALELER-Görüşler
---------- Güllük Dergileri
---------- Kapodokya Güneşleri Kitabı
---------- Bir Yanardağ Fışkırması Kitabı
---- (P-R)
------ Rahime KAYA
------ Rahime KAYA
------ Refika DOĞAN
------ Refika DOĞAN
------ Ramazan EFE
------ Ramazan EFE
------ Rengin ALACAATLI
---- (S-Ş)
------ Sabiha SERİN
------ Sabiha SERİN
------ Serap HOCA(Serap ÖZALTUN)
------ Serap HOCA(Serap DEMİRTÜRK)
------ Süleyman KARACABEY
------ Süleyman KARACABEY
------ Serdar AKKOÇ
------ Serdar AKKOÇ
------ Sevgili ÖZBEK
------ Sevgili ÖZBEK
------ Şemsettin DERVİŞOĞLU
------ Şemsettin DERVİŞOĞLU
------ Şükran GÜNAY
------ Şükran GÜNAY
---- (T-U-Ü-V)
------ Turan UFUKTAN
------ Ümran TOKMAK
------ Ümran TOKMAK
---- (Y-Z)
------ Yusuf BOZAN
------ Yüksel ERENTÜRK
------ Yusuf BOZAN
------ Yüksel ERENTÜRK
------ Yusuf Ziya KARAHASANOĞLU
------ Zübeyde GÖKBULUT
------ Zübeyde GÖKBULUT
------ Yıldız TOKSÖZ
------ Yıldız TOKSÖZ
GÜLCE'YE DAİR
-- GÖRÜŞLER
---- Gülce Nedir?
---- Gülce ve Ozanlık
---- Gülce Manifestosu
---- 5 Hececiler ve Gülce
---- Garip Akımı ve Gülce
---- Fecr-i Ati ve Gülce
---- Hisarcılar ve Gülce
---- Neyzen Tevfik, Aşk
---- Mazmunlar
---- Gülce Ne Değildir?
---- Hece Vezni ve Gülce
---- Serbest Şiir ve Gülce
---- Aruz Vezni ve Gülce
---- Gülce ve Zolal
---- Gülce Tarihinden
---- GÜLCE-(Atölye)-Video Dersler
------ Gülce Etkinlikleri
------ Kurucular Beyanı
------ Gülce 2009
------ Doğru Yaz/Konuş
------ Gülce-2010 Projeleri
------ Gülce-2011 Projeleri
------ Üstad Necip Fazıl'dan
------ Gülce-Aruza Dair
------ Öneriler-Çalışmalar
------ GÜLLÜK DERGİSİ
------ Gülce'ye Öneriler
------ Röportajlar
------ Negatif Bakışlara
------ Aleyhimizdekiler
------ M.E.B' na
---- Gülce'de Mesajlar-Projeler
------ Gülce-Güldeste(1)
------ Destanlarımız
------ Dede Korkut
------ Öncü Kadınlarımız
------ Peygamberlerimiz
------ Nutuk(Gülce)
------ Nutuk(Z.Korkmaz)
------ Kutlu Hanımlar
------ Ozanlarımız
------ NasrettinHoca
------ Yedi Askı
GÜLCE TÜRK ŞİİR AKADEMİSİ
-- Şiir Akademisi
---- Şiir Akademisi
------ HALK EDEBİYATI
-------- DİVAN EDEBİYATI
-------- BATI EDEBİYATI
-------- YENİ TÜRK EDEBİYATI
---- Hece Vezni' ne Dair
---- Şiir Tahlilleri
---- Aruz Vezni' ne Dair
---- Hiciv Tarihinden
---- Ustalardan Şiirler
---- Ustalardan Makale
---- Aramızdan Ayrılanlar
------ Ustalardan Şiirler
-------- A. Tufan ŞENTÜRK
-------- DİLAVER CEBECİ ANISINA
---- Şiir Üstüne (Serbest)
---- Atışma Sayfamız
---- Denemeler-Makaleler
---- Şiirde Dönüşüm
---- Şiir ve Anlatım
-- Türk Edebiyatı Şiir Türleri
---- Şiir Türleri
---- İslâmiyet Öncesi
---- Servet-i Fünun
---- Garip Şiirler
---- Akımlar
---- Edebî Sanatlar
---- Söz Sanatları
---- Şair Padişahlar
---- Şiir Tarihimizden
---- Yıllara Göre Edebiyat
---- Mehmet Nacar
DÜNYA EDEBİYATI
-- Dünyadan Şiir Türleri
---- Burns Stanza
---- Choka
---- Go Vat
---- Catena Rondo
---- Onegin Stanza
---- Canzonetta
---- Bauk Than
---- Rhupunt-Galce
---- Septilla
---- Viator
---- Luc Bat
---- Tritena
---- Pantoum
---- Shakespeare Sonnet
---- Diamonte
---- Villanelle
---- Hutain
---- Hex Sonnata
---- Hexaduad
---- Haynaku
---- Harrisham Rhyme
---- Guzzande
---- Gratitude
---- Glosa
---- Garland Cinquain
---- Fornlorn Suicide
---- DÜNYA EDEBİYATI
---- Dünyadan Destanlar
---- Dünyadan Şiirler
KAYNAKÇA
-- Konularına Göre Şiirleriniz
---- Aşk Şiirleriniz
---- Atatürk Şiirleriniz
------ 23 Nisan Şiirleri
------ Atatürk'e Dair
---- Kahramanlık Şiirleriniz
---- Doğa Şiirleriniz
------ 2009 Yılı Sayılarımıza
---- Taşlama Şiirleriniz
---- Gurbet Şiirleriniz
---- Tasavvuf Şiirleriniz
---- Barış Şiirleriniz
---- Şehir Şiirleriniz
---- Anne Şiirleriniz
------ Babanıza Şiirler
---- Doğum Günü Şiirleriniz
---- Deprem Konulu Şiirler
---- Diğer Şiirleriniz
---- Köşe Yazarlarımız/Makaleler
------ Mustafa CEYLAN
------ Refika DOĞAN
------ Osman ÖCAL
------ Ahmet ÖZDEMİR
------ A. S. ATASAYAR
------ Prof.Dr.İsa KAYACAN
-------- Prof. Dr. İSA KAYACAN
------ Rahime KAYA
------ Harun YİĞİT
------ İlqar MÜEZZİNZADE
------ Sündüz BİGA
------ Nazmi Öner(Şiirler)
------ Nazmi ÖNER(Nesirler)
------ Coşkun KARABULUT
------ Prof.Dr.İsmail YAKIT
------ Prof.Dr.Asım YAPICI
------ Sabit İNCE
------ Muhsin DURUCAN
------ Abdulkadir GÜLER
------ Ünal Şöhret DİRLİK
------ Metanet YAZICI
------ A.Aşkım KARAGÖZ
------ Gazanfer ERYÜKSEL
------ Mehmet GÖZÜKARA
------ Necdet BULUZ
------ Yusuf Özcan
------ Afife Demirtaş
---- Mustafa Ceylan
---- Bizden
-- Video Yağmuru
---- Ozanlar-Şairler
---- Bizden Videolar
---- Rasim Köroğlu
-- Genel
---- SERBEST KÜRSÜ
---- Duyurular
---- Röportajlar
---- Günün Şiiri
---- Günün Nesiri
Edebiyat Biz Platformumuzda
-- Gülce Tv
-- Türk Argo Sözlüğü
-- Edebî Konular Forumu
Konuyu görüntüleyenler:
1 Misafir
Mustafa Ceylan |
Dost Sitelerimiz:
Türkçe Çeviri:
MyBB
Türkiye
Üretici:
MyBB
, © 2002-2025
MyBB Group
-Theme © 2014 iAndrew
Sitemizde yer alan eserlerin telif hakları şair-yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır. Kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.(Haberleşme : ceylanmustafa_07@hotmail.com)
Doğrusal Görünüm
Konu Görünümü
Yazdırılabilir Sürüm
Konuya Abone Ol
Konuya Anket ekle
Konuyu Arkadaşına Gönder