SiteAna Sayfa
Güllük Dergisi
Şairlerimiz
Arama
Üyeler
Video
Yardım
Giriş Yap
Kayıt Ol
Oturum Aç
Kullanıcı Adı:
Şifre:
Şifremi Hatırlat
Beni Hatırla
Your browser does not support the audio element.
Akdeniz Radyo istek
Tıklayın-Okuyun/Güllük Dergisi
Web'de Ara
Sitede Ara
0 Oy - 0 Yüzde
1
2
3
4
5
Konu Modu
Yanlış Bildiğimiz Gerçekler
osman7159
Site Yönetimi
Üyelik tarihi:
Sep 2008
Mesaj Sayısı:
1,772
Konu Sayısı:
555
#1
28/02/2013, 11:57
(Bu mesajı son düzenleyen: 08/04/2013, 23:56
osman7159
.)
Türk edebiyatının, bilinen başlangıcından bu yana kullanılan şiirdeki hece ölçüsüne Türk şairler olarak milli ölçümüz olarak bakıyoruz. Hece şiirinde mısralardaki yedili, sekizli, on birli, on dörtlü gibi hece sayısının eşitliği ve durak kuralı yanında bir de mısra sonlarında uyak (ayak- uyak) bulunması özelliği önemli hususları teşkil etmektedir. Milli ölçümüze sadık kalan şairlerimiz şiir yazarken veya doğaçlama söylerken şekil bakımından bu ana özelliklere dikkat ederler.
Birçok yeni şairimiz tarafından bilinmeyen ilk Türk şiirinin yani İslamiyet öncesi Türk şiirinin bir takım özellikleri daha vardır ki; bunlardan birisi de bol aliterasyonla mısra başı kafiye kullanılışıdır. Özellikle Maniheist ve Budist Uygur Türk kültür çevrelerinde yaratılıp günümüze kalan halk şiiri örneklerinde uyağın mısra başlarında da olduğunu görüyoruz. Sözcüğün başı ünlü harf ile başlıyorsa tek sesle ünsüz ile başlıyorsa genelde iki sesle uyak yapılır.
İlk Türk şairlerinden olan Aprın Çor Tigin'in bir şiirinden bir bölüm:
‘‘Kasınçıgımın ö(yü)
Kadgurar men
Kadgurduk(ca) kaşı körtlem
Kavışıgsayur men
Öz amrakımın öyür men
Öyü evirür men ödü. . . çün
Öz amrak(ımın)
Öpügseyür men
Barayın tiser
Baç amrakım
Baru yime umaz men
Bagırsakım
……………….’’
Bugünkü Türkçe ile
‘‘Yavuklumu düşünüp
Kaygılanıyorum;
Kaygılandıkça, kaşı güzelim,
Kavuşmak istiyorum!
Öz sevgilimi düşünüyorum;
Düşünüp durdukça. . .
Öz sevgilimi
Öpmek istiyorum!
Gideyim desem,
Güzel sevgilim,
Gidemiyorum da;
Merhametlim!
………………….’’
Bir başka eski Türk şiirden bir bölüm:
‘‘Tüpinte ol ok ma ölmeki bar
Tünerik tamuka teşmeki bar
Tümenlig yekler kelir tiyür
Tumanlıg yekler ayar tiyür
Tünerig tünçüle basar tiyür
Tunumlug ( . . , ?) tegir tiyür
Töş üze olurup tültürür tiyür
Tanmış özütler taşıkar tiyür
Tardıç teg et'özin kodur tiyür
Tavarı turkuru kalır tiyür
Tertrü saçlıg kurtga yek kelir tiyür
Tolılıg bulıt teg tunkı kaşlıg tiyür’’
Bugünkü Türkçe ile:
‘‘Sonunda yine şu ölmesi var,
Karanlık tamuya düşmesi var;
Binlerce şeytan gelir derler,
Dumanlı şeytanlar hükmeder derler.
Karanlık gece gibi çöker derler
Sıkıntı (yüreğe) düşer derler
Göğse oturup bastırır derler,
İnkarcı ruhlar çıkar derler.
Ardıç(?) gibi bedenini bırakır derler,
Malı mülkü cümle kalır derler,
Aksi, kıllı, kart şeytan gelir' derler,
Dolulu bulut gibi çatık kaşlı derler.’’
Benzer örneklerden esinlenerek: Türk şiirinin geçmişini benimsemek, şiir kültürünü yaşatmak ve aynı zamanda şiirde mısra başında da kafiyenin olabileceğini belirterek Gülce Edebiyat Akımı olarak Türk hece şiirinde mısra başındaki ilk sözcükle kafiye yaparak ‘Yiğitçe’ adını verdiğimiz yeni bir nazım türü ortaya koyduk, örnek şiirler yazdık, yazmaya devam ediyoruz.
Bir takım edebiyat çevrelerince modern şiirin tanımı yapılırken: Türk şiirinin hece veznine dayandığı ancak 19. yüz yıl itibariyle Türk şiirinin batı edebiyatı etki alanına girdiği ve vezinsiz kafiyesiz şiirler yazılmaya başlandığı belirtilir hep. Fransız sembolistlerinin etkisiyle Servet-i Fünûn’dan özellikle 1937’den sonra Türk şiirine yeni bir soluk getirdiği düşünülen serbest şiirin Orhan Veli, Oktay Rıfat, Melih Cevdet Anday gibi şairlerle başlayıp geliştiği yazılıp çizilir.
Bu tür talihsiz açıklamalar Türk şiirinin geçmişini bilmemekten kaynaklanmaktadır. Bize ait olan önemli bir değeri yabancılara kaptırma gibi bir yanılgıdan kurtulmak ve öz değerlerimize sahip çıkmak için eski Türk şiirinin bir diğer özelliği olan serbest şiirin de batı kökenli değil atalarımızın kullandığı bir nazım türü olduğunu hatırlamakta fayda vardır.
Serbest ölçü ile şiir yazan şairlerimizin serbest şiirin kökeninin bize ait olduğunu bilmesi ve benimsemesi adına serbest ölçü ile şiirler yazdığımız gibi özellikle tutucu çevrelerden eleştiri almamıza rağmen bu ölçü birimini yine milli şiir ölçümüz olan hece vezni ile kucaklaştırarak ‘Buluşma’ adı verdiğimiz nazım türü ile eserler vermeye çalışıyoruz.
Gülce Edebiyat Akımı olarak dayanaktan yoksun üretimler yapmak yerine köklerimize sarılmayı bir görev biliyoruz. Yukarı da verdiğimiz örneklerle beraber bir örnek daha:
. ‘‘……………………..
Kök böri teg sini (birle) yorıyın
Kara kuzgun teg toprak üze kalayın
İgke kömüri
. Bilegüke yarı teg bolayın
Erklig ulug iligimiz erür siz
Altunça tommıg
Tomlunça tommış
Kutlug bilge begümüz erür siz
Y(i)me kalın kara bodununguznı
King koyunguzda
Uzun etekingizde
Küyü küzedi tutup açınu igdür siz
………………………….’’
Bugünkü Türkçe ile:
‘‘ ………………………………
Boz kurt gibi senin (ile) varayım,
Kara kuzgun gibi toprak üstünde kalayım;
Hastalığa kömürü,
Biley taşına tükmüğü gibi olayım!
Kudretli ulu hakanımızsınız;
Altın gibi yuvarlak,
Top gibi yuvarlak,
Kutlu bilge beyimizsiniz!
Ve çok sayıda halkınızı
Geniş koynunuzda,
Uzun eteğinizde,
. Koruyup gözetiyor, bakıp besliyorsunuz.
………………………..’’
Mensur şiir ile ilgili yanlışlar: Mensur şiirin de yine 19. yüz yıl Fransa doğumlu olduğu ve C. Baudlaire ve S. Mallerme'in mensur şiirler yazdığı işlenir. Türk edebiyatına Şinasi’nin çevirileri ile geçtiği ve Mehmet Rauf'un ‘Siyah İnciler’i, Yakup Kadri'nin ‘Okun Ucunda, Erenlerin Bağından’ adlı yapıtları mensur şiire ilk örnekler olduğu söylenir. Ayrıca Tanzimat Edebiyatı döneminde Recaizade Mahmut Ekrem ve Abdülhak Hamit'in de mensur şiir denemeleri yaptıkları belirtilir. Türk mensur şiirinin ilk temsilcisi olarak ise ‘Aşkımın Mezarı’ adlı yazısı, ‘Mensur Şiirler’ ve ‘Mezardan Sesler’ başlığıyla yayımlanan eserlerinden ötürü Halit Ziya Uşaklıgil ismi öne çıkartılır.
Mensur şiir, Servet-i Fünun döneminde yaygınlaşır. Halit Ziya Uşaklıgil’i Mehmet Rauf, Hüseyin Cahit, Ahmet Hikmet, Celal Sahir, Faik Ali gibi şairler izler.
Bazı hakikatlere rağmen, mensur şiir de Fransa'nın malıdır demek Türk edebiyatının derinine inmemek, işin kolaycılığına kaçmak ve batı hayranlığına teslim olmaktan başka bir şey değildir. Fransız edebiyatına övgüler dizerken kendi edebi köklerimizden uzaklaşmak, derinliğine ve içeriğine erişmeye çalışmamak Türk edebiyat çevrelerine ve Türk şairine yakışmayan bir davranıştır.
Türk şiirinin ortaya çıkışı ile ilgili çalışma yapan Prof. Dr. Talat Tekin bu konuda da şöyle demektedir: ‘‘Ünlü Sovyet Türkologu Stebleva Orhun yazıtlarında manzum bölümler var deseler de ve Korş'a göre de örnegin, Kül Tigin anıtının güney-dogu yüzündeki şu parça:
bunca bitig bitigme
(men) kül tigin atısı
yollug tigin bitidim
yigirmi kün olurup
bu taşka bu tamga
yollug tigin bitidim
Bunca yazıyı yazan
(ben) Kül Tigin yeğeni
Yolluğ Tigin yazdım
Yirmi gün oturup
bu taşa bu duvara hep
Yolluğ Tigin yazdım
manzum denilse de, Fuat Köprülü de bu görüşü destekleyip ve Alp Er Tunga Destanı gibi bir mersiye saysa da’’ diyerek bunun doğru olmadığını belirterek ‘‘Kitabede olmayan 'men ' sözcüğü eklenerek yedi hece tamamlanmış ve takip eden cümleyi yedi heceye bölüp alt alta yazarak sözde bir manzum parça yaratmıştır. Bu sözde manzum parça gerçekte şöyledir : ‘Bunça bitig, bitigme kül tigin atısı yol(1)ug tigin bitidim. Yigirmi kün olurup bu taşka bu tamka kop yol(1)ug tigin bitidim’ Görüleceği gibi bu iki cümle ve arkasından gelen cümleler de desteklemektedir ki manzum özelliklerini taşımamaktadır. Oysa bu kısım kitabenin hatime kısmıdır ve kitabenin tamamında olduğu gibi manzum değil mensurdur.’’
Buradan şu sonuca varmak mümkündür. Kitabelerin mensur olarak yazıldığı ve mensur şiirin Fransa'nın değil bizim olduğu gerçeğidir.
Köklerimizden beslenerek yeni ürünler ortaya koymak her Türk edebiyatçısının boynunun borcu olmalıdır.
Kaynak: İslam Öncesi Türk Şiiri: Prof. Dr. Talat Tekin
http://turkoloji.cu.edu.tr/ESKI%20TURK%20DILI/tekin_03.pdf
Osman Öcal
http://vk.com/club35666845
Alıntı
Tweet
Lütfen seçim yapın:
--------------------
Özel Mesajlar
Kullanıcı paneli
Kimler Çevrim içi
Arama
Ana Sayfa
GÜLCE EDEBİYAT AKIMI
-- GÜLCE ŞİİR TÜRLERİNE GÖRE ŞİİRLER
---- BULUŞMA
---- ÇAPRAZLAMA
---- TRİYOLEMSİ
---- ÜÇGÜL
---- ÜÇGEN
---- DÖNENCE
---- TOKMAK
---- AKROSTİK
---- SONE'M
---- GÜLCE
---- TEKİL
---- YİĞİTCE
---- YUNUSCA
---- BAHÇE
---- SERBEST ZİNCİR
---- ÖZGE
---- GÜLİSTAN
---- YEDİVEREN
---- TUĞRA
-- GÜLCE YAZAN ŞAİRLERİMİZİN GÜLCE ve DİĞER ŞİİRLER
---- (H)
------ Harun YİĞİT
------ Harun YİĞİT
------ Hasan ULUSOY
------ Hasan ULUSOY
------ Hatice ALTAŞ(Asi Çiçek)
------ Hatice ALTAŞ
------ Hacer KOZAN
------ Hatice KATRAN
------ Hatice KATRAN
------ Hikmet ÇİFTÇİ
------ Hülya EKMEKÇİ
------ Hülya EKMEKÇİ
---- (I-İ)
------ İbrahim COŞAR
------ İbrahim COŞAR
------ İbrahim İMER
------ İbrahim İMER
------ İbrahim ETEM EKİNCİ
------ İbrahim ETEM EKİNCİ
------ İhsan ERTEM
------ İhsan ERTEM
------ İsmail KARA(Karozan)
------ İsmail KARA(Karozan)
---- (K)
------ Köksal KIRLIOĞLU
---- (M)
------ Mahir BAŞPINAR
------ Mahir BAŞPINAR
------ Mehmet NACAR
------ Mehmet NACAR
------ Mehmet ALUÇ
------ Mehmet ALUÇ
------ Mehmet ALUÇ
------ Mehmet ÖZDEMİR
------ Mehmet ÖZDEMİR
------ Meltem ARAS
------ Meral ADAK
------ Meral ADAK
------ Melahat TEMUR
------ Mevlüde DEMİR
------ Mevlüde DEMİR
------ Miktad BAL
------ Miktad BAL
------ Mübeccel Zeynep ÜNALAN
------ Mübeccel Zeynep ÜNALAN
------ Muhammed İsa ÖZTÜRK
------ Muhammed İsa ÖZTÜRK
------ Mehmet Ziya DİNÇ
------ Mehmet Ziya DİNÇ
------ Mustafa CEYLAN
------ Mustafa CEYLAN
------ Mustafa CEYLAN
------ MUSTAFA CEYLAN(Editör)
-------- Mustafa CEYLAN
---------- Mustafa CEYLAN(On Punto Yazıları)(Makaleler)
---------- GÜNE BAKIŞ
---------- TAŞ YAĞMURU(Ceylan'ın kaleminden)
---------- Hakkında Yazılanlar
---------- DİĞER ŞİİRLERİ
---------- Hayatı
---------- Sanatı
---------- Hocaları
---------- Çocukluğu
---------- Gençliği
---------- Özlü Sözleri
---------- Önsöz Yazdığı Kitaplar
---------- Siyasete İlgisi
---------- Bestelenen Şiirleri
---------- Fotoğrafları
---------- Mühendisliği
---------- Düzenlediği Etkinlikler
---------- Konferansları
---------- Yer Aldığı Antolojiler
---------- Kitapları
---------- EZAN SUSMAZ Kitabı içindekiler
---------- "YANDI BU GÖNLÜM"-Hacı Bayram Veli Kitabı içindekiler
---------- TAHİR KUTSİ MAKAL Kitabı İçindekiler
---------- SEĞMEN RUHU Kitabı İçindekiler
---------- TOROSLARIN TÜRKÜSÜ Romanı
---------- Armağan-2(AHMET TUFAN ŞENTÜRK İÇİN NE DEDİLER?)Kitabı içindekiler
---------- Armağan-1(ANILAR KORİDORU İÇİNDE SARIVELİLER)Kitabı
---------- YARALI CEYLAN Şiir Kitabı İçindekiler
---------- PAŞA GÖNLÜM Şiir Kitabı İçindekiler
---------- Kırat Geliyor Kitabı İçindekiler
---------- Her Yönüyle YENİMAHALLE Kitabı
---------- Tarihi ve Folkloruyla Elmadağ Kitabı İçindekiler
---------- Köylerimiz Kitabı İçindekiler
---------- Köyümüz Yeşildere Kitabı İçindekiler
---------- Bayramlar Haftalar Günler Kitabı
---------- Ahmet Tufan Şentürk Kitabı
---------- Halil Soyuer Kitabı
---------- Detanlaşan Köylü İsa Kayacan Kitabı
---------- Abdullah Satoğlu Kitabı
---------- Güzide Taranoğlu Kitabı
---------- Gülendenin Beşiği Kitabı
---------- GÜLLÜK ANTOLOJİ (2006)Kitabı
---------- GÜLLÜK ANTOLOJİ(2007)Kitabı
---------- CEYLAN-Tahliller-MAKALELER-Görüşler
---------- Güllük Dergileri
---------- Kapodokya Güneşleri Kitabı
---------- Bir Yanardağ Fışkırması Kitabı
---- (P-R)
------ Rahime KAYA
------ Rahime KAYA
------ Refika DOĞAN
------ Refika DOĞAN
------ Ramazan EFE
------ Ramazan EFE
------ Rengin ALACAATLI
---- (S-Ş)
------ Sabiha SERİN
------ Sabiha SERİN
------ Serap HOCA(Serap ÖZALTUN)
------ Serap HOCA(Serap DEMİRTÜRK)
------ Süleyman KARACABEY
------ Süleyman KARACABEY
------ Serdar AKKOÇ
------ Serdar AKKOÇ
------ Sevgili ÖZBEK
------ Sevgili ÖZBEK
------ Şemsettin DERVİŞOĞLU
------ Şemsettin DERVİŞOĞLU
------ Şükran GÜNAY
------ Şükran GÜNAY
---- (T-U-Ü-V)
------ Turan UFUKTAN
------ Ümran TOKMAK
------ Ümran TOKMAK
---- (Y-Z)
------ Yusuf BOZAN
------ Yüksel ERENTÜRK
------ Yusuf BOZAN
------ Yüksel ERENTÜRK
------ Yusuf Ziya KARAHASANOĞLU
------ Zübeyde GÖKBULUT
------ Zübeyde GÖKBULUT
------ Yıldız TOKSÖZ
------ Yıldız TOKSÖZ
GÜLCE'YE DAİR
-- GÖRÜŞLER
---- Gülce Nedir?
---- Gülce ve Ozanlık
---- Gülce Manifestosu
---- 5 Hececiler ve Gülce
---- Garip Akımı ve Gülce
---- Fecr-i Ati ve Gülce
---- Hisarcılar ve Gülce
---- Neyzen Tevfik, Aşk
---- Mazmunlar
---- Gülce Ne Değildir?
---- Hece Vezni ve Gülce
---- Serbest Şiir ve Gülce
---- Aruz Vezni ve Gülce
---- Gülce ve Zolal
---- Gülce Tarihinden
---- GÜLCE-(Atölye)-Video Dersler
------ Gülce Etkinlikleri
------ Kurucular Beyanı
------ Gülce 2009
------ Doğru Yaz/Konuş
------ Gülce-2010 Projeleri
------ Gülce-2011 Projeleri
------ Üstad Necip Fazıl'dan
------ Gülce-Aruza Dair
------ Öneriler-Çalışmalar
------ GÜLLÜK DERGİSİ
------ Gülce'ye Öneriler
------ Röportajlar
------ Negatif Bakışlara
------ Aleyhimizdekiler
------ M.E.B' na
---- Gülce'de Mesajlar-Projeler
------ Gülce-Güldeste(1)
------ Destanlarımız
------ Dede Korkut
------ Öncü Kadınlarımız
------ Peygamberlerimiz
------ Nutuk(Gülce)
------ Nutuk(Z.Korkmaz)
------ Kutlu Hanımlar
------ Ozanlarımız
------ NasrettinHoca
------ Yedi Askı
GÜLCE TÜRK ŞİİR AKADEMİSİ
-- Şiir Akademisi
---- Şiir Akademisi
------ HALK EDEBİYATI
-------- DİVAN EDEBİYATI
-------- BATI EDEBİYATI
-------- YENİ TÜRK EDEBİYATI
---- Hece Vezni' ne Dair
---- Şiir Tahlilleri
---- Aruz Vezni' ne Dair
---- Hiciv Tarihinden
---- Ustalardan Şiirler
---- Ustalardan Makale
---- Aramızdan Ayrılanlar
------ Ustalardan Şiirler
-------- A. Tufan ŞENTÜRK
-------- DİLAVER CEBECİ ANISINA
---- Şiir Üstüne (Serbest)
---- Atışma Sayfamız
---- Denemeler-Makaleler
---- Şiirde Dönüşüm
---- Şiir ve Anlatım
-- Türk Edebiyatı Şiir Türleri
---- Şiir Türleri
---- İslâmiyet Öncesi
---- Servet-i Fünun
---- Garip Şiirler
---- Akımlar
---- Edebî Sanatlar
---- Söz Sanatları
---- Şair Padişahlar
---- Şiir Tarihimizden
---- Yıllara Göre Edebiyat
---- Mehmet Nacar
DÜNYA EDEBİYATI
-- Dünyadan Şiir Türleri
---- Burns Stanza
---- Choka
---- Go Vat
---- Catena Rondo
---- Onegin Stanza
---- Canzonetta
---- Bauk Than
---- Rhupunt-Galce
---- Septilla
---- Viator
---- Luc Bat
---- Tritena
---- Pantoum
---- Shakespeare Sonnet
---- Diamonte
---- Villanelle
---- Hutain
---- Hex Sonnata
---- Hexaduad
---- Haynaku
---- Harrisham Rhyme
---- Guzzande
---- Gratitude
---- Glosa
---- Garland Cinquain
---- Fornlorn Suicide
---- DÜNYA EDEBİYATI
---- Dünyadan Destanlar
---- Dünyadan Şiirler
KAYNAKÇA
-- Konularına Göre Şiirleriniz
---- Aşk Şiirleriniz
---- Atatürk Şiirleriniz
------ 23 Nisan Şiirleri
------ Atatürk'e Dair
---- Kahramanlık Şiirleriniz
---- Doğa Şiirleriniz
------ 2009 Yılı Sayılarımıza
---- Taşlama Şiirleriniz
---- Gurbet Şiirleriniz
---- Tasavvuf Şiirleriniz
---- Barış Şiirleriniz
---- Şehir Şiirleriniz
---- Anne Şiirleriniz
------ Babanıza Şiirler
---- Doğum Günü Şiirleriniz
---- Deprem Konulu Şiirler
---- Diğer Şiirleriniz
---- Köşe Yazarlarımız/Makaleler
------ Mustafa CEYLAN
------ Refika DOĞAN
------ Osman ÖCAL
------ Ahmet ÖZDEMİR
------ A. S. ATASAYAR
------ Prof.Dr.İsa KAYACAN
-------- Prof. Dr. İSA KAYACAN
------ Rahime KAYA
------ Harun YİĞİT
------ İlqar MÜEZZİNZADE
------ Sündüz BİGA
------ Nazmi Öner(Şiirler)
------ Nazmi ÖNER(Nesirler)
------ Coşkun KARABULUT
------ Prof.Dr.İsmail YAKIT
------ Prof.Dr.Asım YAPICI
------ Sabit İNCE
------ Muhsin DURUCAN
------ Abdulkadir GÜLER
------ Ünal Şöhret DİRLİK
------ Metanet YAZICI
------ A.Aşkım KARAGÖZ
------ Gazanfer ERYÜKSEL
------ Mehmet GÖZÜKARA
------ Necdet BULUZ
------ Yusuf Özcan
------ Afife Demirtaş
---- Mustafa Ceylan
---- Bizden
-- Video Yağmuru
---- Ozanlar-Şairler
---- Bizden Videolar
---- Rasim Köroğlu
-- Genel
---- SERBEST KÜRSÜ
---- Duyurular
---- Röportajlar
---- Günün Şiiri
---- Günün Nesiri
Edebiyat Biz Platformumuzda
-- Gülce Tv
-- Türk Argo Sözlüğü
-- Edebî Konular Forumu
Konuyu görüntüleyenler:
1 Misafir
Mustafa Ceylan |
Dost Sitelerimiz:
Türkçe Çeviri:
MyBB
Türkiye
Üretici:
MyBB
, © 2002-2025
MyBB Group
-Theme © 2014 iAndrew
Sitemizde yer alan eserlerin telif hakları şair-yazarların kendilerine veya yetki verdikleri kişilere aittir. Sitemiz kâr amacı gütmemektedir ve sitemizde yer alan tüm materyaller yalnızca bilgilendirme ve eğitim amacıyla sunulmaktadır. Kaynak gösterilmek suretiyle alıntı yapılabilir.(Haberleşme : ceylanmustafa_07@hotmail.com)
Doğrusal Görünüm
Konu Görünümü
Yazdırılabilir Sürüm
Konuya Abone Ol
Konuya Anket ekle
Konuyu Arkadaşına Gönder