Kanadı Yarasından ; Yorumum - Yazdırılabilir Sürüm +- Gülce Edebiyat Akımı (http://www.gulceedebiyat.net) +-- Forum: KAYNAKÇA (http://www.gulceedebiyat.net/forum-kaynakca-1495) +--- Forum: Konularına Göre Şiirleriniz (http://www.gulceedebiyat.net/forum-konularina-gore-siirleriniz-1236) +---- Forum: Köşe Yazarlarımız/Makaleler (http://www.gulceedebiyat.net/forum-kose-yazarlarimiz-makaleler-1284) +----- Forum: Refika DOĞAN (http://www.gulceedebiyat.net/forum-refika-dogan-1286) +----- Konu: Kanadı Yarasından ; Yorumum (/konu-kanadi-yarasindan-yorumum-21911.html) |
Kanadı Yarasından ; Yorumum - RefikaDogan - 08/03/2012 Kanadı Yarasından kalemi elindedir gönülden kırgın yazar neden böyledir bilsen dağılacak gibiyse aklınla neler gelmez seyrederken alemi dibiyse köhnemiş yer yutar mı öfkesine düne var bugüne yok geldi geçti ansızın üzüldüğüne yanar gama dolunca canan sızın çoğalır artar ören yerinden durak anlam veremez sandı iner süzüldüğüne öksüzdü hemi yetim sarardı soluncaya esrir kayboluncaya esenliğinden dolsa yaşamına çalına mavilik yok göksüzdü olsa da us başında ayağından duracak umarsızlığa neden gözüne seyrir zaman gamı kasavet yükü boynuna vurulmadan aman dediğinden bak bulununca dolanır sonra zordur taşırma seçebilirsen hamı dediğin ozan efem gitmez sandı hoşuna bozulan bahçesine çiçeğinden yolunmuş yokuşa sardı dağı kar buzudur yediğin kolunmuş kırılanın kanadı yarasından Ozan Efe 190711denizligülceçaprazlama " GÜLCE EDEBİYAT AKIMI NAZIM TÜRÜ: ÇAPRAZLAMA ************************************** 1-Hece şiirimizde kafiyenin yönlendirici, çoğu kere kısıtlayıcı etkisinin azaltılmasını amaçlayan bir şiir türüdür. Kafiyelerin bir dörtlük içinde ÇAPRAZLAMA olarak yerleştirilmesi ile meydana gelen bir şiir türüdür. 2-Kafiye dizilişi şöyledir. a- (mısranın başında) -b (mısranın sonunda) -a (mısranın sonunda) b- (mısranın başında) x -c (mısranın sonunda) d- (mısranın başında) c- (mısranın başında) -d (mısranın sonunda) Diğer kıtalar bunların(bu iki kıtanın) tekrarı şeklindedir. 3-Şiir tarihimizde çok önceleri kafiye mısra başında idi, sonra mısra ortasına alındı; İslâmiyet'i kabulümüzden sonra mısra sonlarına alınmıştır. Şairin, kafiye kıskacında sığ - verimsiz duruma düşmemesi için çaprazlama olarak kafiyeler yerleştirilmiştir. Yukarıdaki kafiye dizilişinin dışında kafiyeler değişik şekilde de çapraz olarak yerleştirilebilir ler, bu, tamamen şairin isteğine kalmıştır. 4-Genellikle 7artı7=14 Heceli-kalıplı şiirlerde kullanılırsa da, 6artı5=11 dahil diğer ölçü-kalıplarda da kullanılarak veya beşlik, altılık mısralardan oluşan şiirlerde ve de gene 'çaprazına yerleştirilmiş' kafiyelerle değişik ÇAPRAZLAMA örnekleri verilebilir, şiirler yazılabilir. Önemli olan kafiye kıskacından şairin ve şiirin kurtarılarak, yeni nefes alanı ve şekli ortaya konulmasıdır.Serbest şiirde yapılan 'Çaprazına Serbest' adı ile anılır. Öneren Mustafa CEYLAN'dır. "Gülce Edebı Topluluğu " Yeni Edebî Akım: GÜLCE Çaprazlama nazım türüyle yazılmış VE BELİRGİNLEŞTİRMEK İÇİN BÜYÜK HARFLERLE YAZDIĞIM dizelerin teknik yapısı aşağıdaki gibidir; Kanadı Yarasından KALEMİ elindedir gönülden kırgın yazar neden böyledir bilsen dağılacak GİBİYSE aklınla neler gelmez seyrederken ALEMİ DİBİYSE köhnemiş yer yutar mı öfkesine düne var bugüne yok geldi geçti ANSIZIN ÜZÜLDÜĞÜNE yanar gama dolunca canan SIZIN çoğalır artar ören yerinden durak anlam veremez sandı iner SÜZÜLDÜĞÜNE ÖKSÜZDÜ hemi yetim sarardı soluncaya esrir kayboluncaya esenliğinden DOLSA yaşamına çalına mavilik yok GÖKSÜZDÜ OLSA da us başında ayağından duracak umarsızlığa neden gözüne seyrir ZAMAN GAMI kasavet yükü boynuna vurulmadan AMAN dediğinden bak bulununca dolanır sonra zordur taşırma seçebilirsen HAMI DEDİĞİN ozan efem gitmez sandı hoşuna bozulan bahçesine çiçeğinden YOLUNMUŞ yokuşa sardı dağı kar buzudur YEDİĞİN KOLUNMUŞ kırılanın kanadı yarasından 1. ve 2. dörtlüğün kafiye şekli: 1.dörtlük: 1.mısra- a)-KALEMİ ….. 2.mısra- ………GİBİYSE -(b 3.mısra- ……….. ALEMİ -(a 4.mısra- b)-DİBİYSE…. 2.dörtlük: 1.mısra- ………ANSIZIN -(c 2.mısra- d)- ÜZÜLDÜĞÜNE……… 3.mısra- c)- SIZIN………………….. 4.mısra- ……..SÜZÜLDÜĞÜNE -(d Diğer dörtlüklerde bu şekilde devam ediyor. Öksüzlük, yetimlik, yitiklik, göksüzlük ve hazin son… Çok etkileyici dörtlükler! Ha bir kuş olmuş ha beşer! Fark eder mi? Mavilerin yitikliğinde aynı sona götürmüyor mu yitiklik! Gülce’ nin değerli kalemine saygı ve dostlukla… |